Hulp nodig?

Discriminatiemeldingen gaan vaak over de buurt of wijk

Uit de discriminatiemeldingen van het Meldpunt Discriminatie Gooi en Vechtstreek in 2019 blijkt dat ongeveer 22% van deze meldingen te maken heeft met (het terrein) buurt of wijk.

Je moet hierbij bijvoorbeeld denken aan meldingen over conflicten tussen buren of buurtgenoten, waarbij discriminatie aspecten (bijvoorbeeld uitschelden en/of agressief benaderen op basis van herkomst) een rol spelen. Daarnaast voelen melders zich achtergesteld of uitgesloten door buren of buurtgenoten. Bijvoorbeeld omdat zij niet mee mogen doen met activiteiten in de buurt en op een negatieve manier worden benaderd. De belangrijkste discriminatiegrond is hierbij ras of herkomst.
Voor meer informatie over de regionale discriminatiecijfers zie: www.meldpuntdiscriminatiegv.nl

Wie wel eens gediscrimineerd is, weet hoe pijnlijk het is om afgewezen te worden om wie je bent, zonder dat er verder wordt gekeken naar wat je doet of kunt. Mensen die worden gediscrimineerd voelen zich buitengesloten en voelen zich minderwaardig. Discriminatie haalt de algemene omgangsnormen naar beneden. De saamhorigheid in de buurt wordt erdoor verminderd en het verstoort de verhoudingen. Eigenlijk is het heel eenvoudig: iedereen zou met respect behandeld moeten worden en iedereen zou dezelfde kansen moeten hebben. Juist daarom is het van belang om discriminatie altijd te melden.

Heb jij (zelf) in jouw wijk of buurt te maken met discriminatie of ben je hier getuige van. Blijf er niet mee zitten en meld het. Iedere melding doet ertoe en kan een bijdrage leveren aan (verbetering van) de persoonlijke situatie en/of de saamhorigheid in de wijk. Melden kan bij het Meldpunt Discriminatie Gooi en Vechtstreek (www.meldpuntdiscriminatiegv.nl). Wij behandelen jouw melding zorgvuldig en vertrouwelijk en gaan gezamenlijk met jou op zoek naar een oplossing. Kunnen we die niet zelf bieden dan kijken wij welke persoon of organisatie jou wel verder kan helpen. Larenseweg 30, 1221 CN Hilversum. Tel: 035-6830154

Email: discriminatie@versawelzijn.nl of www.meldpuntdiscriminatiegv.nl

Beeldbellen zonder digitale ervaring

Versa Welzijn heeft  een beperkt aantal speciale computer tablets en wil die uitlenen aan senioren zonder digitale ervaring in onze wijk. Senioren die hun familie nauwelijks meer kunnen zien.  Het zijn tablets van het type Compaan Klassiek:

Link naar Compaan website

Deze tablet is speciaal ontwikkeld voor mensen zonder enige digitale ervaring, maar die nog wel graag deel willen uitmaken van onze digitale wereld. Een foto of filmpje ontvangen, een berichtje schrijven of beeldbellen? Met de Klassieke Compaan kan dat op een eenvoudige en veilige manier. Gebruiksgemak, veiligheid en plezier staan centraal.

Elke oma of opa bijvoorbeeld kan met een Compaan gemakkelijk kind of kleinkind even zien en spreken wanneer daar behoefte aan is.

 De Compaan heeft een ingebouwde verbinding met het Compaan netwerk (internet – 4G) en Wifi is dus niet nodig.  De Compaan zoekt via het Compaan netwerk automatisch verbinding met een Compaan App op de smartphone of tablet van bijvoorbeeld  kind of kleinkind.

Een familielid zorgt er dan voor dat de Compaan goed is ingesteld. Dit kan vanaf eigen huis, dus op afstand via het Compaan Portaal. Als de familie liever niet zelf de Compaan instelt kan ook een Versa vrijwilliger dat in onderling overleg voor hen doen. Zo wie zo is er een vrijwilliger bereikbaar voor advies.

Dit aanbod is er niet alleen voor oma’s en opa’s maar is er voor senioren/alleenstaanden zonder digitale ervaring” die willen beeldbellen met vrienden of familie.

Versa leent de tablet uit voor de periode van een maand en daarna kijken we hoe we verder gaan. Gedurende deze tijd zijn alle kosten voor rekening van Versa Welzijn.

Je kunt jezelf aanmelden of ook iemand anders opgeven. De aanmelding is bedoeld voor bewoners van Hilversum Zuid.  Graag aanmelden met een email naar:  

Jaco van der Velden jvelden@versawelzijn.nl

tel. 06-13966530


Hulp nodig vanwege coronacrisis?

De verkenners (11-15) van de Athabascan scouting groep willen in deze crisistijd graag invulling geven aan hun gelofte “Ik zal iedereen helpen waar ik kan, jullie kunnen op me rekenen”.

Ze willen in Hilversum Zuid, boodschappen afhalen, vuilnis wegbrengen grasmaaien, hond uitlaten of andere kleine klusjes doen. Ze mogen echter geen betalingen doen of ergens naar binnen gaan.  De hulp is vooralsnog op zaterdag-middag, maar met een vakantie voor de deur kunnen we daar vast ook wel wat flexibel in zijn.

 Hulpverzoeken kunnen gemaild worden aan *crisishulp@athabascan.nl*

Rode Kruis : Heb je advies of hulp nodig, bel dan de Rode Kruis Hulplijn 070-44.55.888.

De ANBO heeft een speciaal telefoonnummer voor haar leden als men verlegen zit om een praatje met een van de ANBO vrijwiiligers : 0348-466666.

“Ik ben trots op de manier waarop Hilversum reageert op de maatregelen die wij moeten treffen. Blijf goed voor elkaar zorgen.” Pieter Broertjes (burgemeester Hilversum)

Hilversum helpt Logo

Als u op onderstaande link klikt komt u bij de website:

http://www.hilversumhelpt.nl

Versa Welzijn, Stichting Present en de Luisterlijn werken samen bij het bieden van hulp, en helpen graag daar waar het nodig is. < link naar coronahulp >


De #Coronageldhulp geeft een zo persoonlijk mogelijk overzicht van de overheidsregelingen en andere maatregelen die zijn genomen in de coronacrisis. De tool verwijst door naar de betreffende instanties waar je terecht kunt:

https://www.coronageldhulp.nl/

Burenirritaties tijdens coronavirus?! 5 tips van Buurtbemiddeling

Door de maatregelen vanwege het coronavirus zijn veel mensen, jong en oud, meer thuis dan anders. Er kunnen daardoor extra veel irritaties tussen buren ontstaan. Aanbellen bij de buren is in deze tijd niet altijd een verstandige optie. Wat nu? Buurtbemiddeling van Versa Welzijn heeft 5 tips.

Tip 1. Wacht af

Wie dicht op andere mensen woont, bijvoorbeeld in een flatgebouw of rijtjeshuis, zal een zekere mate van leefgeluiden accepteren. Uit onderzoek blijkt dat mensen na zo’n twintig minuten gewend raken aan geluiden tot en met 65 decibel (pratende mensen of achtergrondmuziek). Wacht bij geluidsoverlast dus eerst even af. Vind je het na een half uur nóg vervelend, dan is de kans groot dat het geluid niet zal wennen. Je kunt besluiten voor deze keer je ogen of oren te sluiten, omdat je eigenlijk nooit ‘gedoe’ hebt met de buren. Doe oordoppen in en leg niet op elke slak zout, dan zullen ze dat ook niet bij jou doen als je een keertje herrie maakt of bijvoorbeeld je tuin niet op orde hebt.

Tip 2. Scherm je af

Ervaar je burenoverlast van leefgeluiden die moeilijk zijn te voorkomen, zoals bijvoorbeeld praten en lopen of spelende kinderen? Probeer jezelf dan af te schermen. Zet bijvoorbeeld bij stankoverlast niet het raam open als de buren net hun vuilnis buiten hebben staan. Ga een wandelingetje maken als de buurkinderen op de trampoline springen en veel geluid maken. Zet je eigen radio aan, als je er last van hebt dat je de buren hoort lopen of praten.

Tip 3. Niet slim: koekje van eigen deeg

Houdt de overlast aan, dan is het verleidelijk de buren een koekje van eigen deeg te geven: even bonken met de bezem tegen het plafond. Maar dat is geen goed idee. Je kiest dan de aanval om het conflict te beslechten. Je aanvallende gedrag zal er in veel gevallen voor zorgen dat de buren ook in de aanval gaan. Ze zetten de muziek nog harder en dan ben je nog verder van huis. Stel je vriendelijk op, dan is de kans veel groter dat je buren gaan meewerken.

Tip 4. Brief in de brievenbus doen

Het kan eng zijn om de buren aan te spreken op de overlast die ze veroorzaken, zeker als je ze niet goed kent. Persoonlijk contact is wat wij meestal wel adviseren om samen tot een oplossing te kunnen komen. In deze tijden van corona is dat wellicht niet wenselijk en kun je besluiten om een briefje in de bus te doen. Let daarbij op de toon en manier waarop je iets schrijft. Zeg bijvoorbeeld waar je behoefte aan hebt, in plaats van allerlei verwijten op te schrijven, en hou het zo veel mogelijk bij de actuele feiten. Noem vooral ook de gevolgen die de situatie voor jou heeft. Door te vertellen wat er zo lastig is, kunnen de buren je beter begrijpen; dat maakt de kans groter dat ze willen meedenken in oplossingen.

Tip 5. Bel Buurtbemiddeling

Bij Buurtbemiddeling treden getrainde vrijwilligers op als bemiddelaar tussen buren om zo samen tot een oplossing te komen. In ongeveer tweederde van de burenkwesties kan bemiddeling een positieve bijdrage leveren aan de situatie en wordt erger voorkomen. Vanwege het coronavirus kunnen bemiddelaars nu niet bij jou en je buren langskomen. Wij zijn telefonisch wel bereikbaar. We kunnen bespreken wat in jouw situatie zou kunnen helpen. Buurtbemiddeling kan helpen met een brief opstellen voor je buren en tips geven hoe je iets het beste kunt verwoorden. Wij bieden een luisterend oor. Dat lucht vaak al op. We zijn er voor je, ook in deze rare tijden!

Meer informatie of contact?

Buurtbemiddeling van Versa Welzijn is actief in Hilversum, Huizen, Gooise Meren, Weesp en Wijdemeren. Contact:  035 623 11 00 (ma t/m vrij 09.00-14.00u), buurtbemiddeling@versawelzijn.nl, www.versawelzijn.nl/buurtbemiddeling of ww.problemenmetjeburen.nl.

Welkom op Hilversumzuid.nl. Deze wijkkrant bevat veel informatie over wijkcentrum de Lelie, tijdelijk de Kleine Lelie. Verder veel aanknopingspunten voor wat er te doen is in Hilversum Zuid. Ook adressen voor als u informatie zoekt. Veel plezier bij het bekijken van deze website.